mandrivnic: (Default)
[personal profile] mandrivnic
До числа цікавих для мандрівника куточків Звенигородщини без вагань можна віднести село Козацьке.Вчені припускають, що історичне коріння виникнення перших поселень в окрузі села сягає у VIII-ІХ ст.ст.,коли,рятуючись від гніту і розорення,чинимого феодалами,селяни тікають у південно-східні степові райони українських земель і заселяють територію сучасного села. Село спочатку мало назву Козача Сторожа, а з 16-17 ст. – Козача Долина, оскільки село було розташоване в долині Іськів яр. Через постійні сутички зі степовиками село неодноразово змінювало дислокацію,а заодно і назву-Козача, Козаче, а з поч. 18 ст. вже офіційно значиться в державних документах під сучасною назвою- Козацьке.
Землі Козацького належали магнату Ксаверію Любомирському, пізніше вони переходять у власність Г.О. Потьомкіну, а з 1791 р. у спадок їх отримує Варвара Василівна Енгельгард (Голіциніа), племінниця Потьомкіна та рідна сестра Олександри Енгельгард (Браницької). Чоловік Варвари Василівни Сергій Федоровича Голіцин (1748-1810),один з числених фаворитів Катерини ІІ по смерті імператриці потрапив у немилість до її сина,імператора Павла І і в 1797 р. подружжя Голіциних оселяється подалі від імператорського двору,а саме в Козацькому.Цікавий той факт,що разом з опальним сімейством до Козацького приїздить І.А.Крилов,тоді ще не відомий байкар,а такий собі виконавець обов’язків особистого секретаря князя та вихователь його дітей.
Поштова дорога Звенигородка-Шпола,залишки якої збереглися в Козацькому
Козачанський маєток на час приїзду до нього Голіциних був у запущеному стані і був зовсім не прибутковим.Відомий російський літератор Філіпп Вігель, який рік прожив у маєтку,так описав його: "Село Козацьке було з числа тих маєтків, які польські королі роздавали магнатам в Україні після її поділу на польську та російську. Магнати ніколи в них не приїжджали, жили у Варшаві або Вільні й отримували з них лише доходи...безкінечний двір, обнесений тином, в глибині якого відкривались дерев'яні барські хороми, збудовані нашвидкуруч, а по бокам знаходились шість доволі просторих мазанок, замість флігелів, і сад, розведений лише восени, що був лише рядками прутків".
Господарювала в маєтку княгиня.Саме вона,маючи неабиякий комерційний хист, примножила прибутки від маєтків в Україні,в тому числі і від маєтку в Козацькому. Тут вона збудувала садибу, залишки якої стоять у селі й зараз,та заклала парк.З 1872 р. маєток перейшов Варварі Григорівні Голіциній (1851-1908).У 1885 р. побудовано величний палац в готичному стилі з галереями,залами та баштами. На жаль, зараз цю красу ми зможемо побачити лише на архівних фото.Ви будете здивовані,що до історії княжого маєтку,а відтак і села,окрім представників князівської знаті має безпосереднє відношення і Г.Котовський,під командуванням якого червоний кінний загін зруйнував княжий палац в 1918 році.
Архівні фото палацу звідси

Зараз в будівлях князівської садиби,від якої залишились лише господарські приміщення, будинок управляючого та доволі ефектні в'їздні ворота,розмістилося професійно-технічне училище № 37.
Будинок управляючого
Останньою власницею маєтку була княгиня Тетяна Георгіївна Врангель (Куракіна). За час її господарювання побудовано цілий комплекс житлових будинків для повноцінного функціонування князівського маєтку, які збереглися до нашого часу. Недалеко від в'їздної брами знаходиться колишній господарський корпус.В цій, на диво гарно збереженій, споруді зараз уживаються різноманітні об'єкти: церква, майстерні техучилища та млин.
Недалеко від господарського корпусу можна оглянути флігель,який теж досить непогано зберігся.

Тепер,коли пост написаний,скажу,що до Козацького я приїхав не заради маєтку Голіциних.Вірніше,не лише заради нього.Насправді я хотів подивитися Козачанський дендрологічний парк.Але цьому завадили далеко не нові акумулятори на фотіку:вони стрімко розряджалися під час зйомки і після декількох останніх кадрів фотік відмовився фотографувати.В Козацькому батарейок я купити не зміг,тож довелося мені їхати в недалеке від Козацького місто Ватутіне,де й поповнив запаси електроенергії.Так що в Козацьке треба однозначно повернутися.

(no subject)

16/2/13 20:33 (UTC)
Posted by [identity profile] ukraineson.livejournal.com
Так, палац був нівроку!
Службові приміщення без побілки, як на мене, виглядали б ефектніше

(no subject)

16/2/13 20:38 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
в селах часто спостерігається мода білити цеглу вапном.навіщо це робиться ніхто до пуття пояснити не може.
а взагалі там,не зважаючи на статус архітектурної пам'ятки,робив хто що хотів.совок є совок.а зараз і поготів.на деяких фото це добре видно

(no subject)

16/2/13 21:00 (UTC)
Posted by [identity profile] ukraineson.livejournal.com
ну, напевно, селяни білять через те, що колись і свої хати білили
звідси ж і наша мода білити навіщось бордюри, але, як хтось сказав, "набагато легше вивезти людину з села, ніж село з людини"

(no subject)

16/2/13 21:04 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
мабуть,так щодо хати:)
а бордюри білити-то совок однозначно.глибокий і запущений:)елементарна показуха:)
Posted by [identity profile] livejournal.livejournal.com
Користувач [livejournal.com profile] diana_ledi посилається на ваш запис з Козацьке.Залишки маєтку Голіциних (http://small-ua.livejournal.com/17092.html) пишучи: [...] Оригинал взят у в Козацьке.Залишки маєтку Голіциних [...]

(no subject)

16/2/13 21:30 (UTC)
Posted by [identity profile] oleksa-sref.livejournal.com
Дякую, цікава розповідь про цікаве село! У цієї "субмарини в степах України" навіть сайт свій є ;-)))

(no subject)

16/2/13 21:31 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
тобі дякую!
так,в наш час багато сіл мають свої сайти)

(no subject)

16/2/13 21:40 (UTC)
Posted by [identity profile] petro-o.livejournal.com
голландський стиль, тобто мінаніти? кірха дуже їхня...

(no subject)

16/2/13 21:43 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
стиль може і голандський,а от кірха-то церква МП)

(no subject)

16/2/13 21:46 (UTC)
Posted by [identity profile] petro-o.livejournal.com
МП захопив будівлю, ще й баню приліплять...

(no subject)

16/2/13 21:47 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
та вони там бідні,мов церковні миші,а то б давно храм побудували.а так туляться в тій будівлі

(no subject)

16/2/13 21:50 (UTC)
Posted by [identity profile] petro-o.livejournal.com
МП - бідні?!!
гм... я про інше, у нас по Запорізькій області і в Запоріжжі залишилися будинки мінанітів - ті, що на фото, дуже подібні...

(no subject)

16/2/13 21:57 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
ну не в кожної ж сільської церковної громади є гроші на побудову храму,чи бодай на лаврську цибулину)
на фото-господарські приміщення маєтку.будівництвом міг керувати хтось з освічених архітекторів,можливо навіть з Європи чи навіть з представників менанітської общини.Звітси і стиль.Можливо,Куракіни самі були з менанітів.Хто зна...

(no subject)

16/2/13 22:07 (UTC)
Posted by [identity profile] rbrechko.livejournal.com
Скільки більшовики всього знищили... А маєток був вельми цікавий. Дакую за розповідь!

(no subject)

16/2/13 22:10 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
тобі дякую!ще б парк пофотати.хоч і покинутий,але симпатичний
п.с.а зараз маєток руйнується не згірше ніж при окупантах...

(no subject)

16/2/13 22:12 (UTC)
Posted by [identity profile] rbrechko.livejournal.com
Як би це не було прикро, але в часи незалежності пам'ятки знищуються зі значно більшим темпом, ніж за радянської влади.

(no subject)

16/2/13 22:13 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
що є то є...

(no subject)

17/2/13 00:23 (UTC)
Posted by [identity profile] odziuba.livejournal.com
Гарний палац був і порівняно непогано зберігся!

(no subject)

17/2/13 08:11 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
палац якраз і не зберігся,він знищений.Збереглися службові і господарські приміщення

(no subject)

17/2/13 07:48 (UTC)
Posted by [identity profile] demarcos.livejournal.com
ПТУ в палаці це завжди добре. ПТУ-шники дбають про садити з совістю, ну майже всі.

(no subject)

17/2/13 08:13 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
не знаєш що краще в архітектурній пам'ятці-чи ПТУ,чи психлікарня,чи тюрма...
тут занедбаність садиби досить сильна і виглядає маєток нікому не потрібним

(no subject)

17/2/13 15:15 (UTC)
Posted by [identity profile] rostbanker.livejournal.com
все понівечено...

(no subject)

17/2/13 15:16 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
і нівечиться далі....

(no subject)

18/2/13 17:34 (UTC)
Posted by [identity profile] lesadko.livejournal.com
ох, скільки отаких палаців, точніше того, що від них залишилось, розкидано по нашій країні... Я гадала, ще не дочитавши до кінця, що там може бути або туберкульозна лікарня, або профтехучилище. Виявилось останнє. А шикарний був палац.

(no subject)

18/2/13 17:47 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
так,шикарний!і традиційно в них розташовується або психлікарня,або зона,або якийсь навчальний заклад.
от тільки не можу зрзуміти,навіщо червоним кавалерістам треба було руйнувати палац.
ну,йшов бій,ну стріляли.можливо навіть з важких гармат,пошкодили сильно.Але знищити повністю...Швидше за все після пошкодження його розтягло на будматеріали "трудове селянство",як це в нас часто відбувалося з історичними пам'ятками...

(no subject)

19/2/13 13:59 (UTC)
Posted by [identity profile] haidamac.livejournal.com
Дякую! файний пост!
то ти коли там був?
довго вже ходять чутки про об'єднання двох ПТУ - цього і Звенигородського, і відповідно переведення всієї бази в Звенигородку.. Що буде тоді з залишками маєтку?..

Так давно там був. ще би оце на весні з'їздив, коли ттільки листя на деревах вилазить - гадаю, для парку - саме те. Поїхали? ;)

З.І. а залишків Козачанської шахти не шукав?

(no subject)

19/2/13 17:07 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
Тобі дякую!Був минулого літа.За один день пропиляв скутером -Черкаси-Лозуватка-Козацьке-Ватутіне-Керелівка-Городище-Ірдинь
Що буде після об'єднання?Розтягнуть на цеглу,як той палац((( або хтось до рук прибере(((
Поїхати-з задоволенням!Бо я й парк не побачив,а про шахту аж оце,після твого коментаря згадав,що раніше щось чув про неї.Звісно ж не шукав)

(no subject)

19/2/13 17:10 (UTC)
Posted by [identity profile] haidamac.livejournal.com
ОК, треба їхати!
шахта була при самій уманській трасі. - все як має бути - справжня шахта. І потім раптом наприкінці 90-х все десь щезло...

(no subject)

19/2/13 17:16 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
може засипали в цілях безпеки?бо знаєш:діти і таке інше...

(no subject)

19/2/13 17:17 (UTC)
Posted by [identity profile] haidamac.livejournal.com
так от хочеться перевірити :)

(no subject)

19/2/13 17:20 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
коли хоч здогадуєшся,в якому місці вона була-знайдемо!:)

(no subject)

19/2/13 17:21 (UTC)
Posted by [identity profile] haidamac.livejournal.com
я знаю, де вона була

(no subject)

19/2/13 17:23 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
тоді точно знайдемо!

(no subject)

19/2/13 17:23 (UTC)
Posted by [identity profile] haidamac.livejournal.com
а то :)

(no subject)

19/2/13 20:27 (UTC)
Posted by [identity profile] v-vakula.livejournal.com
Дякую за цікаву розповідь.
Ех, шкода що не зберігся той готичний палац. Скільки ж все-таки понищено було історичних пам'яток за часів радянської влади... :(

(no subject)

19/2/13 20:44 (UTC)
Posted by [identity profile] mandrivnic.livejournal.com
дякую навзаєм.
найприкріше те,що зараз вони нищаться темпами,які значно перевершують темп руйнації за часів СРСР.тоді руйнувала держава.тепер руйнує вона ж і ще всі кому не лінь

Profile

mandrivnic: (Default)
mandrivnic

January 2017

S M T W T F S
1234567
89 10111213 14
15161718192021
22232425262728
293031    
Page generated 20/3/26 18:16

Expand Cut Tags

No cut tags